Intimliv/underliv

Alt liv har en begyndelse, og uanset om du er gravid eller ny mor eller gammel mor, så er du det af én simpel årsag – du er nemlig blevet befrugtet! Det kan være ved samleje eller kunstig befrugtning, og det kan være tilfældigt eller helt overlagt, men befrugtet er du altså blevet, og det er nok derfor at du befinder dig herinde. Og du skal være mor, eller også er du mor, og det er din tissekone altså også – og resten af din krop for den sags skyld. Uanset hvad, vil du formentlig kigge anderledes på dig selv og din krop og nok især på dit underliv, som for de fleste har en altafgørende rolle i fødselsberetningen.

 

Det er nemlig dér din baby kommer ud, medmindre du får kejsersnit, men uanset om du får kejsersnit eller ej, vil dit underliv være forandret. Din bækkenbund, som holder det hele på plads og som sørger for at du ikke går og tisser og prutter i offentligheden, har været udsat for et helt enormt pres i efterhånden mange måneder. Den er blevet trykket og presset og måske endda revnet under fødslen og uanset om den er revnet eller ej, har din bækkenbund været på usandsynlig overarbejde den sidste del af graviditeten og under fødslen! Den skal have hvile og så skal den trænes op igen, hvis du vil undgå at gå og sjattisse, eller det der er værre, resten af dit liv.

 

Men det er ikke kun din bækkenbund der er påvirket. Rigtig mange kvinder brister under fødslen. For at være mere nøjagtig taler vi faktisk om ca 80% af alle førstegangsfødende, hvilket er rigtig mange procent. Det virker måske skræmmende, det gjorde det i hvert fald for mig! Og jeg gik og håbede at jeg ikke ville revne og så gik jeg i fødsel og endte med at være fuldstændig ligeglad og pressede så hårdt at jeg fik blodsprængninger i begge øjne og hele resten af ansigtet og selvfølgelig revnede jeg. I overfladen og i bækkenbunden og det tog 45 min. at sy sammen og så skulle det hele trænes op igen. De første to uger efter fødslen følte jeg at jeg tabte underlivet hvis jeg gik mere end et par meter ad gangen. Det var sindssygt svært både at forstå og acceptere, fordi jeg hurtigt kom til at ligne mig selv, men kunne stadigvæk ikke gå ture, hvilket jeg havde savnet hele vildt den sidste tid af min graviditet. Jeg troede at når jeg først havde født, ville alt være ved det gamle og det var det bare ikke!

 

Og det var det der sex altså heller ikke! Det var heller ikke den del, der fyldte allermest herhjemme den sidste del af graviditeten fordi jeg simpelthen ikke følte mig sexet og det bare var besværligt det hele. Jeg glædede mig helt vildt til at føle mig “normal” igen og det ved jeg at min kæreste også gjorde! Men det var bare ikke det samme. Vi prøvede faktisk forholdsvis hurtigt, fordi vi simpelthen var utålmodige. Det tog omkring 4 uger, og nogle gange før det kunne lade sig gøre og en hel del flere gange før det føltes normalt – i hvert fald for mig! Jeg kender flere, hvor det har taget meget længere tid. For nogen tager det flere måneder og for nogen bliver det måske aldrig helt normalt igen, men det kan det altså godt blive. Man skal bare ville det!

 

Min kæreste og jeg har talt rigtig meget om det. Om hvornår vi skulle gå igang og hvor vigtigt det var for os i vores forhold, og vi blev enige om at det var helt vildt vigtigt! Og at vi måtte arbejde for det og tage det stille og roligt! For efter man brister og får arvæv forneden er man bare ikke lige så eftergivelig som man plejer. Normalt kan man varme vævet op så det kan give sig og der bliver plads (om man så må sige), men arvæv arter sig bare anderledes og kan ikke strækkes på samme måde, så det kan hurtigt føles stramt og måske endda nive lidt, og det er altså helt normalt og det må man så arbejde med og strække på stille og roligt. Det er bare rigtig vigtigt at manden er med på det!

 

Det kan også føles underligt, hvis du i 4-6 uger (eller mere) har trænet din bækkenbund intensivt. Det kan føles svært at give slip, og måske har du ikke lyst til at give helt slip af frygt for ikke at være lige så “stram” som før. Men det er en lige så vigtig del af din bækkenbundstræning at du både kan spænde op og slippe spændingen igen.

 

10 gode råd til træning af din bækkenbund:

  • Knib når du løfter din baby.
  • Knib når du ammer eller giver din baby flaske.
  • Knib når du står op og laver mad.
  • Knib når du taler om at knibe eller om træning for den sags skyld.
  • Knib efter toiletbesøg.
  • Knib når du skifter din baby.
  • Download en app (evt. sæt en alarm), der minder dig om at knibe 3 gange om dagen. (Jeg har en alarm og får måske ikke gjort det 3 gange, men i hvert fald 1 gang).
  • Knib 5 lange knib hvor du tæller til 10 imens du kniber.
  • Knib 10 korte knib på 1 sekund.
  • Mellem hvert knib er det vigtigt at du slapper helt af i din bækkenbund og at du kan mærke at du slipper din spænding.

 

/Merle

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *